Kuvia revontulista

Kuva revontulesta yötaivaalla

Pari päivää sitten näkyi Vaasan taivaalla harvinaisen kirkkaita revontulia. Nappasin niistä läjän kuvia, joita voi käydä ihmettelemässä alla olevan linkin kautta.

https://mikeful.kuvat.fi/kuvat/Revontulia/

Yhden napin blogi

Vuosi tai pari sitten joku sanoi, että Facebookin tykkäykset on kommunikoinnin einesruokaa. En löydä lausahduksen alkuperää enää, mutta se jäi mietityttämään. Asiayhteys oli muistaaksen aika negatiivinen, mutta nopeampi ja helpompi kommunikointi ei olisi huono asia. Tätä on yritetty aiemminkin erilaisilla enemmän tai vähemmän onnistuneilla kokeiluilla kuten Vine ja Yo.

Tästä päädyin miettimään toimiiko samanlainen keventäminen myös blogin sisällön kanssa? Voisiko pelkästään puhelimen muutaman sensorin datasta koota kiinnostavaa tai hyödyllistä sisältöä?

Kokeillakseni tätä tein sijantini jakamiseen blogin IFTTT:n Do Button -puhelinsovelluksella ja Tumblr:in avulla. Voin julkaista blogiin puhelimelta yhdellä napin painalluksella nykyisen sijaintini ja IFTTT:n järjestelmien siitä luoman Google Maps -karttakuvan.

Julkaisen blogiin kesäloman aikana tehtävän reissun varrelta sijainteja, jotka toivottavasti muodostavat jonkinlaista tarinaa reissun tapahtumista. Blogi löytyy osoitteesta https://kavintaalla.tumblr.com/

Unix is not an acceptable Unix | Affording Play

http://mkremins.github.io/blog/unix-not-acceptable-unix/

Artikkelissa on kiinnostavaa pohdintaa Unix-filosofiasta ja komentorivityökaluista. Olisi ihan kiinostavaa myös nähdä Python-filosofian käyttämisestä käyttöjärjestelmien ja työkalujen rakentamiseen.

Where are the self-tuning systems? | Frank DENIS random thoughts.

https://00f.net/2015/06/01/self-tuning-systems/

Kiinnostavaa pohdintaa erilaisten tietojärjestelmien asetusarvojen automaattisesta konfiguroinnista. Toimiessaan tällainen tekisi omasta työstäni helpompaa, mutta yleensä säädettäväksi annetut arvot on säädettävissä tarkoituksella ja järjestelmän dokumentaatiosta pitäisi löytyä arvojen vaikutukset selkesästi selitettynä.

Rearchitecting GitHub Pages - GitHub Engineering

http://githubengineering.com/rearchitecting-github-pages/

We’ve also been really pleased with how ngx_lua has worked out. … The ability to embed our own code into nginx’s request lifecycle has also meant that we’re able to reuse nginx’s rock-solid proxy functionality rather than reinventing that particular wheel on our own.

Kiinnostavaa juttua GitHub-versionhallintapalvelun staattisten sivujen hostausjärjestelmän uudelleenkirjoittamisesta. Siistien järjestelmien rakentamiseen tarvitaan tylsää ja toimivaa teknologiaa uuden ja kiinnostavan sijaan. :)

Mietteitä harrastelijatason massiivinettipeleistä

Redditin MUD-subredditissä oli jonkin aikaa sitten kiinnostava keskustelu MUD-pelien modernisoinnista isomman käyttäjäkunnan saavuittamiseksi.

http://www.reddit.com/r/MUD/comments/31bezx/what_would_it_take_for_muds_to_become_popular/

Erään keskustelijan mielestä perinteisiä MUDeja ei voi kunnolla modernisoida, mutta niiden helppoon perustamiseen ja muokkaukseen pohjautuva kulttuuri voisi olla mahdollista elvyttää tulevaisuudessa helpompien pelinkehitystyökalujen avulla.

shawncplus:

Now, I can see where the culture of MUD building can get popular again. All it takes is for a newbie-friendly, free, powerful modern mmo engine to get released. As soon as someone who, now, would download SMAUG and make a MUD can instead download AwesomeNewMmoEngine and make a WoW clone with essentially the same skill level that’ll be the nail in the coffin for new MUD creation and the birth of a new generation of that culture of MUD builders.

Muutama tällainen työkalupaketti on jo tarjolla esimerkiksi HeroEnginen ja SmartFoxServerin ( + Unity3D:n) muodossa, mutta ne eivät vielä ole yhtä helppoja pystyttää ja ylläpitää kuin tekstipohjaiset MUD-palvelimet.

Seuraillaan mitä tulevaisuus tuo tulleessa. Haluan pelata joitan hassua.

(Hu)go-testailua

Olen parin viikon ajan testaillut Go-ohjelmointikieltä. Kieli on vaikuttaa varsin mukavalta ja itseä siinä kiinnostaa nopeus sekä käännetyn koodin tarjoamat helpotukset esimerkiksi nettipalvelujen deploy-prosessihin.

Aloin testailumielessä toteuttaa sillä pidempään ideatasolla pyörinyttä podcast proxy -palvelua, jolla on tarkoitus ladata, säätää ja antaa ladattavaksi podcast-feedissä olevia MP3-tiedostolinkkejä. Esimerkki käytöstä olisi seuraavanlainen http://korjaa-aud.io/korjaa/http://linkki.fi/ääni/tiedostoon.mp3. Linkin kutsuminen olisi tarkoitus palauttaa säädetty ja uudelleen enkoodattu MP3-tiedosto ladattavaksi.

Toteutan palvelua Go:lle tehdyllä bindauksella SoX-äänikäsittelykirjastoon. Komentorivityökalu toimii tällä hetkellä, mutta kirjaston/bindauksen ongelmana on todella pieni määrä esimerkkejä sen käytöstä ja joidenkin säätöefektien kummalliset parametrit.

Yksi hyödyllisemmistä efekteistä “silence”, jolla sain lyhennettyä 1 tunti 45 minuuttia kestävästä podcastista pois 15 minuuttia pois leikkaamalla sen keskellä olevat hiljaiset kohdat lyhyemmiksi.

Go:n kirjastojen lisäksi olen testaillut satunnaisia Go:lla tehtyjä ohjelmia. Näistä isommassa testissä on ollut staattisia sivuja sisältö- ja template-tiedostoista generoiva Hugo. Sivuston generoiva komentorivityökalu on nopea, mutta se on vielä kehityksen alla.

Esimerkiksi järjestelmässä ei ole vielä sisäänrakennettua tapaa luoda postauksista sivutettua listaa ja Markdown-parseri tekee vähän omiaan. Kummankin korjaus ja läjä muita kiinnostavia ominaisuuksia on kyllä tulossa.

Mari Saario: Kuka tukee koodarilapsen intohimoa?

http://marisaario.net/blog/2014/09/07/kuka-tukee-koodarilapsen-intohimoa/

Jos kolmivuotias on kiinostunut viulunsoitosta, hänelle on tarjolla käytännössä joka kunnassa musiikkileikkikouluja ja -kerhoja. … Jos lapsi on kiinnostunut tietokoneista, hänen vanhempiansa neuvotaan rajoittamaan harrastusaikaa.

Mitä teet kun robotti vie työsi?

Kaikenlainen tekoälyyn ja automatisointiin liittyvä on kiinnostanut itseä jo pitkään. Yllä olevassa videossa pohditaan lähitulevaisuuden työllisyystilannetta, jossa fyysinen robotti tai tekoälyjärjestelmä korvaa ihmisen työn tekijänä.

Tobold’s Blog: Resurrection failed

http://tobolds.blogspot.fi/2014/08/resurrection-failed.html

Artikkeli katsahtaa kuukausimaksullisten nettiroolipelien taloustilanteen synkkään menneisyyteen ja tulevaisuuteen.

Tilaajamäärissä edelleen huipulla oleva World of Warcraft alkaa olla loppusuoralla. Omien arvailujen mukaan 2014 loppusyksystä tuleva WoW-laajennus “Warlords of Draenor” on todennäköisesti toiseksi viimeinen iso laajennus, jonka peli tulee saamaan.